W 2025 r. Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Materiałów Polimerowych (Łukasiewicz-IMPIB) zrealizowała cykl warsztatów edukacyjnych „Guma, farby i lakiery to też polimery”, dzięki którym uczniowie mogli odkrywać fascynujący świat polimerów. Zajęcia odbywały się w ramach programu „Odkrywcy”, finansowanego ze środków budżetu państwa przyznanych przez Ministra Edukacji Narodowej. Celem projektu była popularyzacja nauki wśród młodzieży oraz rozwijanie ich kreatywności i zainteresowań technologiami i naukami przyrodniczymi. Zajęcia realizowane były od września do grudnia 2025 r., w dwóch Centrach Łukasiewicz – w Centrum Przetwórstwa Tworzyw Polimerowych w Toruniu oraz w Centrum Elastomerów i Gumy w Piastowie, z udziałem badaczy z Centrum Farb i Tworzyw w Gliwicach.
Łącznie odbyło się 8 spotkań, w których uczestniczyło ponad 200 uczniów ze szkół podstawowych i średnich ze szkół z Torunia i okolic, a także Piastowa.
W ramach zrealizowanych warsztatów zorganizowano konkurs plastyczny pt. „Guma, farby i lakiery to też polimery”, który stanowił kreatywne przedłużenie zdobytej podczas warsztatów wiedzy. Każdy z uczestników zajęć warsztatowych miał szansę wziąć udział w konkursie, przygotowując plakat inspirowany jednym z trzech tematów: „Ekotworzywa”, „Z gumą przez świat” lub „Innowacje w świecie farb”.
W grudniu br. rozstrzygnięto konkurs, który spotkał się z dużym zainteresowaniem, wielu młodych artystów zaprezentowało kreatywne, pełne wyobraźni prace. Jury doceniło ich wysoki poziom artystyczny oraz różnorodność zastosowanych technik. Konkurs został przeprowadzony w 2 kategoriach wiekowych, w każdej wyłoniono trzy najlepsze prace:
W kategorii dla dzieci szkół podstawowych:
I miejsce: Kinga Lipska ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Marii Skłodowskiej -Curie z Piastowa
II miejsce: Paula Górska ze Szkoły Podstawowej nr 34 im. Tony’ego Halika z Torunia
III miejsce: Lena Lipska ze Szkoły Podstawowej nr 2 im. Marii Skłodowskiej – Curie z Piastowa
W kategorii młodzieży szkół ponadpodstawowych:
I miejsce: Aleksandra Kaszubowska z Katolickiego Liceum Ogólnokształcącego Księży Pallotynów z Chełmna
II miejsce: Martyna Wysocka z Liceum Ogólnokształcącego nr 7 im. Wandy Szuman z Torunia
III miejsce: Justyna Wachowska z Liceum Ogólnokształcącego nr 7 im. Wandy Szuman z Torunia
W grudniu br. w Toruniu nastąpiło wręczenie nagród i statuetek wszystkim zwycięskim osobom z rąk Dyrekcji Instytutu.
Organizatorzy podkreślają, że poziom wszystkich prac był wyjątkowo wysoki, a uczestnicy udowodnili, jak wiele talentu drzemie w młodych odkrywcach sztuki. Dzięki zaangażowaniu uczniów, nauczycieli i rodziców konkurs stał się inspirującym wydarzeniem, promującym kreatywność oraz rozwój artystyczny dzieci i młodzieży.
Po części oficjalnej wręczenia nagród Pani Dyrektor Marlena Maślanka udzieliła nam krótkiego wywiadu:
Pani Dyrektor, Instytut od lat tworzy innowacyjne technologie. Dlaczego popularyzacja nauki stała się również jednym z Państwa priorytetów?
Wiedza powinna być dostępna dla wszystkich. Nie chcemy jedynie prowadzić badań, ale także pokazywać, jak innowacje wpływają na codzienne życie i rozwój kraju. Popularyzacja nauki buduje świadomość i zachęca do myślenia o przyszłości opartej na technologii.
Skąd potrzeba inspirowania dzieci i młodzieży?
Dzieci mają naturalną ciekawość. Jeśli pokażemy im, że nauka jest fascynująca i bliska ich doświadczeniom, mogą odkryć swoje talenty. Dlatego tak ważne jest, aby od najmłodszych lat oswajać ich ze światem badań.
Jak Instytut rozwija to zainteresowanie?
Zapraszamy młodych do laboratoriów, organizujemy warsztaty i spotkania z naukowcami. Staramy się pokazać, że za technologiami stoją ludzie z pasją, a nauka daje realny wpływ na otaczający świat.
Wierzycie, że wśród młodych są przyszli odkrywcy?
Zdecydowanie. Często jeden eksperyment potrafi rozpalić pasję. Wśród dzisiejszych uczestników naszych zajęć mogą być przyszli twórcy technologii i wynalazków, które zmienią rzeczywistość.
Czy edukację można traktować jako inwestycję?
Tak to inwestycja w przyszłość nauki. Im więcej młodych osób zainspirujemy, tym większa szansa na rozwój nowych talentów i idei. Dlatego Program „Odkrywcy” jest tak ważny, a konkurs plastyczny pokazuje, że nauka może budzić kreatywność.

Zadanie dofinansowane ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Edukacji Narodowej w ramach programu pn. „Odkrywcy” na 2025


